Vjeruju li Hrvati u digitalnu ekonomiju?

Perpetuum Mobile Istraživanja
Vjeruju li Hrvati u digitalnu ekonomiju?

U suradnji sa PBZ Cardom, Symantecom, Emmezetom i magazinom BUG, Perpetuum je drugu godinu za redom proveo veliko nacionalno istraživanje stupnja povjerenja koje hrvatski građani imaju u digitalnu ekonomiju i usluge koje im omogućava. Ove godine u istraživanju je sudjelovalo 11.500 ispitanika čime je Perpetuum osigurao jasnu sliku o korištenosti digitalnih usluga, te detektirao područja u kojima se mora ostvariti daljnji napredak.

Predstavljanje istraživanja

Građani aktivno sudjeluju

Temeljem rezultata istraživanja slobodno možemo reći da Hrvatska nimalo ne kaska za svijetom. Više od dvije trećine građana služi se internetom za plaćanje režijskih troškova (78%) dok tek neznatno manje na ovaj način kupuje usluge i proizvode. Uz to, online bankarstvom se služi 56 posto, a mobilnim bankarstvom 46 posto naših sugrađana, što je za tek jedan postotni poen manje od naših europskih sunarodnjaka. 

“Nema sumnje da su hrvatski građani prepoznali prednosti digitalne ekonomije i u njoj aktivno sudjeluju čemu u prilog govore i podaci iz našeg istraživanja. Posebno smo ponosno što pratimo europske trendove u korištenju internetskog i mobilnog bankarstva”, komentirao je Ivo Špigl, član uprave Perpetuuma. Ništa manje nije zadovoljan niti predsjednik Uprave PBZ Carda Mislav Blažić koji je kazao: "Rezultati istraživanja su dokazali su da je digitalizacija postala važan čimbenik u svim segmentima društva pa tako i u ekonomiji. Izuzetno nas veseli činjenica da su ispitanici naveli kreditne kartice kao najomiljeniji način plaćanja, što je dijelom rezultat višegodišnjeg rada naše tvrtke koja je fokusirana na pojednostavljenje procesa plaćanja, uz istodobno zadržavanje visoke razine sigurnosti".

Aron Paulić, Slobodan Školnik, Davor Kodrnja i Blerim Sela
Aron Paulić, Slobodan Školnik, Davor Kodrnja i Blerim Sela

Kupci informiraniji kao nikada prije

Više od polovice ispitanika (60%) u protekloj je godini i kupovalo putem interneta i to najvičešće knjige, softver i/ili bijelu tehniku (73%), a njih 39 posto je i svoj godišnji odmor rezerviralo online putem. No, zahvaljujući mnoštvu digitalnih kanala i ponuđača, prije kupnje ispitanici se o proizvodima i uslugama temeljito informiraju - čak 85 posto ispitanika prije kupovine uspoređivalo je cijene, a 78 posto istraživalo sve dostupne informacije o proizvodu ili usluzi koji ih je interesirao.

"Danas je normalno da imaš web. Web shop, barem u našem slučaju ima puno veći značaj u informiranju kupaca nego kao kanal prodaje. Na njega otpada tek 4 posto, ali to su ipak tisuće transakcija", priznao je Slobodan Školnik, predsjednik Uprave Emmezete. Aron Paulić iz BUG-a je pak rekao kako svi ovi podaci sugeriraju da su hrvatski kupci spremni za drugu fazu Internet trgovine: “Nakon usvajanja primarnih navika, poput plaćanja računa, od web trgovaca očekuju bolju ponudu načina plaćanja i niže troškove, kako bi proširili svoje navike Internet kupovine i na druga područja”.

Što je sigurno - sigurno je

Govoreći o sigurnosti i osobnim podacima, Špigl je naglasio kako se čini da građani ipak vode računa o sigurnosti svojih podataka na internetu: “Svjesni su opasnosti koje vrebaju na Internetu, ali su i dovoljno educirani da se znaju zaštititi od neželjenih situacija poput zaraze računala zlonamjernim programima ili krađe osobnih podataka. Tako 95 posto ispitanika kaže kako ne daju nikakve osobne podatke putem e-maila ili telefona, a 60 posto tvrdi da osobne podatke ostavlja samo kod onih prodavatelja koji imaju sigurnosne certifikate”.

Davor Kodrnja, regionalni menadžer prodaje kompanije Symantec također je zadovoljan rezultatima ovog dijela istraživanja: "Izuzetno je zanimljivo vidjeti kako građani gledaju na privatnost i koliko štite svoje osobne podatke i uređaje. Posebno je pohvalno što ne žele dijeliti svoje osobne podatke putem e-maila ili telefona. No, zabrinjava onaj dio korisnika koji koriste mobilni uređaj za plaćanje i bankarstvo, a smatraju kako ga ne moraju dodatno štititi. Često u našim mobilnim uređajima imamo mnogo osobnih podataka i, zapravo, bismo ih u većini slučajeva, trebali štititi i bolje nego naše računalo. No, uvjeren sam da će s daljnjim širenjem digitalne ekonomije građani, ali i svi ostali sudionici u digitalnoj ekonomiji, posvetiti više pozornosti upravo tom aspektu sigurnosti i zaštite".

Ivana Šoljan i Ivo Špigel
Ivana Šoljan i Ivo Špigel

Što radi država?

Osim tvrtki i građana, u digitalizaciju se mora aktivnije uključiti i država. Naime, istraživanje je pokazalo kako, iako su građanima dostupni javni servisi poput eGrađani, ePošta i registar “Ne zovi”, oni se ne koriste u dovoljnoj mjeri. Tako gotovo 30 posto ispitanika uopće nije znalo da postoji registar “Ne zovi”, a samo je nešto više od 9 posto upisalo svoj broj u taj registar. S druge strane, servise kao što su eGrađani i ePošta koristi samo oko 40 posto ispitanika.

"Rezultati ankete, koju smo proveli drugu godinu za redom, najbolje pokazuju koliko je digitalna ekonomija postala neizostavan dio života hrvatskih građana. Sve nas veći broj kupuje na internetu, a i sve češće su nam mobilni uređaji primarne platforme za bankarenje i kupovinu. Usprkos entuzijazmu građana prema digitalnim alatima i mogućnostima, i domaćim tvrtkama i javnim institucijama predstoji još puno posla u edukaciji potrošača o prednostima digitalne ekonomije, kao i poticanju njihove pire upitrebe. Uz pojačane komunikacijske i edukativne aktivnosti podjednako javnog i privatnog sektora,  možemo očekivati da će naše istraživanje u 2018. pokazati nastavak rasta povjerenja hrvatskih građana u digitalnu ekonomiju", zaključio je na kraju predstavljanja rezultata predsjednik uprave Perpetuuma, Blerim Sela.

Povezani članci: Web trgovine