UX evolucija kroz godine

Zvonimir Dimovski UX

Rani razvoj UX-a može se pratiti s kraja 19. i početka 20. stoljeća, odnosno razdoblja sve većeg uključivanja strojeva u naše živote. U tom vremenskom kontekstu, bila je to potraga za poboljšanjem industrijskog procesa kako bi se optimiziralo učinkovitost proizvodnje. Ta potraga polučila je velika tehnološka otkrića poput masovne proizvodnje robe korištenjem pokretnih traka ili tisak velike brzine. 

Prije 25 godina termin "UX dizajn" skovao je Don Norman, direktor dizajnerskog laboratorija pri Universityju of California. Za njega je termin "UX dizajn" značio proces u dizajnu proizvoda koji određuje prioritetne potrebe korisnika u svakom aspektu iskustva proizvoda, uključujući sve što okružuje sam proizvod. Primjerice, UX Tesla automobila ne uključuje samo interakciju vozača s automobilom u trenutku vožnje, nego i popratne sadržaje poput procesa kupnje, održavanja, dokumentacije, marketinga, socijalnog statusa i utjecaja na okoliš.

U posljednjih 20-ak godina smisao UX-a temeljito se promijenio - danas se termin UX dizajna u prvome redu koristi u izradi vizualnih sučelja za web stranice/servise, e-commerce rješenja ili mobilne aplikacije. U tom razdoblju dizajnerski principi i vizualne preference korisnika također su se temeljito promijenile pa smo tako na početku imali sučelja koja su patila od pretjerane pretrpanosti raznoraznim informacijama, animacijama (sjetimo se animiranih GIF spriteova iz 90-ih godina), nesklada boja i oblika.

Razvojem mobilnih tehnologija i mobilnih sučelja, UX web rješenja počela su se približavati onima kakve  poznajemo danas. Glavni faktori koji su na to utjecali su simplifikacija i jasnoća vizualnih sučelja koji, ne samo da su utjecali na vizualne preferencije samih korisnika, nego i na poslovne ciljeve i nove izazove kompanija.

Evolucija web sučelja na primjeru Netflixa

1999. godina

UX evolucija

UX sučelja više-manje pratio je trend koji je bio zastupljen u tom razdoblju. Vidljivo je da također nisu jasno komunicirali sa shemama boja koje će ih poslije učiniti prepoznatljivima (crveno-crna/tamnosiva). Također, naziv branda Netflix tada je bio odvojen (Net Flix) kao dva različita entiteta.

2004. godine

UX evolucija

Netflix se postupno približava vizualnom izričaju kakav poznajemo danas. Iako je riječ o razdoblju koje je prethodilo streamingu, Netflix je nudio vrlo dobre uvjete za rentanje DVD-ova, kakvi nisu postojali na tržištu u tom obliku (No late fees - EVER!, Free Shipping Both Ways, Cancel anytime). Vizualni izričaj znatno je poboljšan s obzirom na prethodnu verziju - jasnoća informacija koje komuniciraju prema posjetiteljima/korisnicima, jasna i jednostavnija navigacija, mnogo manja pretrpanost informacijama.

2008. godine

UX evolucija

Netflix je na tržište izbacio svoj prvi pravi streaming. Smatram kako je starija verzija (2004.) generalno imala bolji UX - ovom verzijom pokušali su potaknuti korisnike na što veću registraciju s vrlo jasnim fokusom na prijavnu formu za Free trial.

2009. godine

UX evolucija

Rentanje DVD-ova još uvijek je dominiralo na Netflixu. Dizajnerski izričaj naslovne stranice spoj je verzije iz 2004. i 2008. godine.

2011. godina

UX evolucija

Iako je vizualno slična prethodnoj verziji, komunikacija prema posjetiteljima potpuno je drukčija. Ovaj put Netflix dominantno komunicira streaming kao primarnu uslugu. Također, vidljivija je bolja integracija sa društvenim mrežama (Facebook).

2012. godina

UX evolucija

Nov vizualni identitet za nova vremena. No more DVD's ☺ Osim toga, vidljivo je reduciranje informacija/teksta, vrlo vjerojatno jer u tom razdoblju većinom svi znaju što je Netflix, fokus se baca na veliku Hero fotku s jasnim Subscriptionom s velikim CTA Start Your Free Month.

2013. godina

UX Evolucija

Netflix sada predstavlja i stavlja naglasak na naslove iz svoje produkcije Netflix originals. Također, s Hero fotkom komunicira drukčiji pristup od onoga kakav su imali do tada. Uvijek je tu bila prisutna sretna obitelj koja se zabavlja uz Netflixov program na TV-u. Ovaj put naglasak je na činjenici da Netflix možete pratiti bilo gdje, u bilo kojoj situaciji, samo trebate imate laptop i internetsku vezu.

2015. godina

UX evolucija

Netflix opet vraća u fokus sretnu obitelj koja se zabavlja, ali ovaj put fotka je prirodnija prema prijašnjim stock foto obiteljima. Također, predstavili su tabularnu pop-down traku koja prikazuje sadržaj u punoj vidljivoj širini te su tako dobili bolju organizaciju sadržaja i lakšu navigaciju.

2016. godine

UX evolucija

U usporedbi sa starijim verzijama, osjeća se fluidnost u bojama u cijelom vizualu, bez velikih razlika u prijelazima između sekcija sadržaja. Također, izbacili su cijenu iz komunikacije s posjetiteljima te dodatno reducirali tekstualne informacije.

Zaključak

UX je ključan faktor za uspjeh svakog proizvoda i poslovanja. Da bi se taj utjecaj na proizvod jasno i uspješno komunicirao, potrebno je UX-om utjecati na poslovne ciljeve tvrtki kako bi u središte stavili korisnike i korisnikove preferencije koje direktno utječu na proizvod.

UX dizajn sve se više pretvara u interdisciplinarni pristup koji objedinjuje više uloga usmjerenih na razvoj proizvoda i njegove uspješnosti na tržištu poput vizualnog dizajna, interaction dizajna, product dizajna, copyrightinga i marketinga, a ne samo kao mali segment u razvoju proizvoda.