Što je B2B online trgovina i čemu služi

Miroslav Benak E-Commerce
Što je B2B online trgovina i čemu služi

U nedavnom postu opisali smo izazove s kojim se suočavaju vlasnici web shopova kojima su kupci pojedinci, odnosno poslovanje u B2C okruženju (business to customer, business to consumer).

Osnovne postavke B2B (business to business) e-commercea su slične i imaju velik dio istih izazova i preduvjeta za uspješnu uspostavu i život web shopa. No, B2B ipak je specifična disciplina i sadržava dodatne elemente koji se moraju uzeti u obzir.

Firma firmi

B2B odnosi se na online trgovinu gdje jedan poslovni sustav prodaje robu i usluge drugim poslovnim sustavima. Načini trgovanja slični su kao u B2C okruženju, ali se i razlikuju u više elemenata.

Za razliku od kupnje kupca pojedinca od kojega se očekuje da obavi uplatu prije isporuke, bilo kreditnom karticom, PayPalom ili na neki treći način, u B2B poslovanju obično se koristi web shop kao platforma za naručivanje, a plaćanja idu kao i u ostalom poslovanju, s računa na račun, rekli bismo, „virmanski“.

Pri tome kupci s prodavateljem obično imaju ugovore koji im jamče određene uvjete poslovanja (cijene, popuste, količine, rokove isporuke, odgode plaćanja, plaćanje na rate…). I to sve ovisno o statusu kupca, njegovu prethodnom rezultatu odnosno volumenu kupnje, urednosti plaćanja, dugoročnosti suradnje, ali i međusobnom povjerenju. Naravno, to mogu biti i jednokratni poslovni kupci koji nemaju ugovore s posebnim uvjetima. Sustav i takvima mora omogućiti kupnju odnosno narudžbu.

Često su B2B prodavači veletrgovci ili distributeri koji imaju stalne klijente koji su često tvrtke koje isporučuju svojim krajnjim kupcima. Kao kupci pojavljuju se i državne institucije koje mogu imati godišnje ugovore za dobavu određene vrste roba (npr. uredskog materijala). Tim trgovcima može se nuditi B2B web shop kao platforma za planiranje nabave, naručivanje redovnih periodičnih isporuka, praćenje izvršenja ugovora i slično.  

Ništa bez dobrog plana

U takvom poslovnom okruženju važno je da B2B sustav ima za svakog kupca „njegov“ dio aplikacije, odnosno mjesto gdje kupac ima na raspolaganju sve relevantne informacije. To mogu biti opći podaci o ugovoru i uvjetima, cjenici s posebno ugovorenim cijenama po kategorijama robe, ugovorene količine, rokovi i načini dostave ili preuzimanja robe, praćenje isporuka: od davanja naloga za pakiranje do krajnje točke isporuke, povrati i pritužbe, popratna dokumentacija: otpremnice, primke, zapisnici, računi, odobrenja…

Dodatno, kupci očekuju da mogu zatražiti nabavu i isporuku robe koju prodavatelj nema u skladištu pa je potrebno imati ne samo takvu mogućnost u aplikaciji, nego i pripremiti nabavni i prodajni proces koji će to podržavati, uz sve popratne elemente: davanje informacija o rokovima nabave i isporuke, mogućim količinama, mogućnostima djelomičnih isporuka uz adekvatnu popratnu dokumentaciju i još mnogo toga. 

Sve to znači da je prije kretanja u izgradnju B2B e-commerce rješenja potrebno dobro planirati kako će se poslovati u takvom okruženju. B2B je mnogo više od web shopa, odnosno to je u pravilu platforma koja ne samo tehnološki, nego i organizacijski traži temeljitu prilagodbu i pripremu cijelog poslovnog sustava. Time ćemo se detaljnije pozabaviti u jednom od  naših sljedećih tekstova, a do tada saznajte kako mi radimo web trgovine.